Jak się uczyć, żeby się nauczyć?

Najczęściej to pytanie zadaje sobie każdy kilka dni przed egzaminem. Tylko nieliczni zaczynają przygotowania znacznie wcześniej i mogą spać spokojnie. Dla tych leniwych mamy kilka rad, które pomogą im efektywniej wykorzystać czas przeznaczony na naukę.

Najważniejsza jest dobra organizacja własnej pracy. Należy przygotować plan działania i dokładnie przemyśleć, co i w jakiej kolejności trzeba powtarzać. Uporządkowanie sprzyja zapamiętywaniu informacji. Wybierając sprawy najistotniejsze – uczymy się mało, ale naprawdę porządnie. Koniecznie trzeba robić sobie przerwy: najlepiej 5 min. co 45 min. Dajemy sobie wtedy czas na to, aby materiał, który dostarczyliśmy do pamięci krótkotrwałej, został wówczas przeniesiony i przetworzony w pamięci długotrwałej. To z niej korzystamy podczas kartkówki, klasówki czy egzaminu.Istotne jest też, byśmy działali według własnego planu uczenia się w ciągu doby. Twierdzenie, że najlepiej zapamiętujemy się rano, to mit. Jeśli ktoś lubi uczyć się w nocy, nie musi tego zmieniać. Ważne, aby wymyślić możliwie jak najwięcej skojarzeń związanych z danym tematem czy znaleźć praktyczne zastosowanie tego czego się uczymy. Wzrasta wtedy nasza motywacja i nie wkuwamy bez zastanowienia.

WZROKOWCY, SŁUCHOWCY, CZUCIOWCY

Ludzie dzielą się na trzy kategorie: wzrokowców, słuchowców i czuciowców (w zależności, który zmysł mamy najlepiej rozwinięty). Do każdego z nich dopasowany jest inny sposób uczenia się. Jak rozpoznać, do jakiej grupy należymy? Trzeba sobie uświadomić, na co zwracamy największą uwagę.

Poznając nową osobę wzrokowiec zwraca uwagę na wygląd i to, jak dana osoba była ubrana, słuchowiec zwróci uwagę na o barwie głosu, a czuciowiec na to, w jaki sposób ktoś uścisnął mu dłoń.

Wzrokowcom pomagą w nauce wykresy, mapy myślowe, układ graficzny notatek, różnokolorowe karteczki przyklejone w widocznych miejscach.

Słuchowcy powinni na głos czytać to, co chcą zapamiętać, ewentualnie nagrywać się. Dobre skutki daje im nauka w grupie lub w parze, ponieważ lepiej uczą się w trakcie dyskusji.

Dla czuciowców niezwykle istotna jest przestrzeń, w której się uczą i warunki do nauki. Najlepiej jeśli mogą dotknąć, doświadczyć rzeczy, o których się dowiadują.

RELAKS

Nie należy przeciążać pamięci nowymi informacjami w dzień przed ważnym sprawdzianem. Można ewentualnie powtórzyć pewne wiadomości. Tuż przed egzaminem najlepiej o nim zapomnieć i starać się zrelaksować.

Tego wpisu nie można komentować