Prawidłowe oddychanie.

Każdy z nas robi to co najmniej 18 razy na minutę, ponad tysiąc razy na godzinę i ponad 25 tysięcy razy dziennie  i nawet o tym myśli. Co to? To oddychanie.

Jedyny moment, w którym przypominasz sobie o oddechu, to prawdopodobnie ten, w którym ci go brakuje. A uczucie krótkiego, płytkiego oddechu – niezależnie od tego, czy pojawia się, gdy gonisz autobus, lub też na skutek ataku astmy – może wywołać panikę. Oddech jest najbardziej podstawową funkcją życiową. I tylko dziwić może fakt, że tak niewiele osób wie, jak należy oddychać prawidłowo.

Oddychanie ze świadomością to jeden z najlepszych sposobów na zapobieganie wielu różnym komplikacjom zdrowotnym – astmie, nadciśnieniu, a nawet bólom wynikającym z wadliwej postawy ciała – czytamy w wydanej niedawno książce „Breath In Action”.

Ludzie zazwyczaj oddychają płytko, oddechy są krótkie i pośpieszne.  Kiedy jesteśmy źli wstrzymujemy oddech. Tymczasem, jak często bywa w wypadku złych nawyków – każdy płytki oddech pociąga za sobą kolejny, równie płytki.

W wielu kulturach wierzy się, że oddychanie to nie tylko czysto chemiczna reakcja, ale skomplikowany pod względem energetycznym proces, mający wpływ i znaczenie nie tylko dla naszego ciała. Na poziomie psychologicznym głębokie oddychanie pomaga utrzymać otwarty umysł, świadomość tego, kim jesteś i dlaczego robisz to, co robisz. Oddychanie we właściwy sposób poprawia także trawienie, zmysł równowagi i prawidłową postawę. – potwierdza Jane Boston.

Ćwiczenia z prawidłowego oddychania:

Wyobraź sobie swój oddech w brzuchu. Czy jest ognistą kulą czy delikatną mgiełką?

Oddychaj spokojnie. Stań prosto, rozluźnij ramiona i stawy. W chwili wdechu poczuj jak twój kręgosłup prostuje się, rozciąga w stronę sufitu.

Ułóż dłonie na brzuchu, jedną na drugiej. Weź oddech i poczuj, jak twój brzuch się powiększa, wypuść powietrze i poczuj, jak brzuch się chowa. Staraj się prostować ramiona w trakcie oddechu.

Nabierz powietrze, wydymając tylko brzuch.

Powoli rozluźniaj mięśnie splotu słonecznego, unosząc przeponę tak, aby całe powietrze zgromadzone w brzuchu przesunęło się do klatki piersiowej. Kiedy wydychasz powietrze, niech twój brzuch będzie wciągnięty do środka.

Na koniec wciągnij klatkę piersiową, wydmuchując z siebie całe powietrze do ostatniego pęcherzyka. Rytm prawidłowego oddechu jest taki: 6 sekund wdech, zatrzymanie oddechu 3 sekundy, wydech 6 sekund i bezdech trzy sekundy. Ćwiczenie polega na wykonaniu kilku oddechów w tym rytmie, jeden za drugim. Stopniowo należy wydłużać zarówno czas wdechu, jak i wydechu. Mistrzowie oddychania oddychają w rytmie 16:8:16:8 sekund.

Kiedy już będziesz  wykonać to w tym rytmie 3 oddechy i nie zasapiesz się – to znaczy, że naprawdę znasz się na oddychaniu. Ćwiczyć można w drodze do szkoły, na lekcji czy w przerwach między odrabianiem pracy domowej. Zawsze i wszędzie. Powodzenia :)

Tego wpisu nie można komentować