Przedsiębiorczość na maturze?

Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje włączyć podstawy przedsiębiorczości do przedmiotów maturalnych.

Po ogólnoświatowym kryzysie finansowym i spowolnieniu gospodarczym, świat bardziej niż zwykle potrzebuje ludzi przedsiębiorczych. Tak oto Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje włączyć podstawy przedsiębiorczości do przedmiotów maturalnych.

Rok temu Forum Młodych PKPP Lewiatan przeprowadziło wśród warszawskich studentów czterech uczelni ekonomicznych badanie, które wykazało, że jedynie co dziesiąty student kierunków biznesowych planuje założenie własnej firmy! Przyczyna? Przede wszystkim wiele barier formalnoprawnych przy zakładaniu i prowadzeniu własnego przedsiębiorstwa. Niestety wielu ekspertów podkreśla także, iż Polacy coraz mniej chętnie godzą się na odpowiedzialność i ryzyko związane z otwieraniem własnego biznesu, zaś sama praca w dużych korporacjach jest bardziej bezpieczna. Właśnie dlatego konieczne jest, aby nauczanie przedsiębiorczości zostało wpisane w system edukacyjny, a nie jak dotychczas, odbywało się na uczelniach ekonomicznych. W końcu każdy powinien wiedzieć, jak prowadzić firmę.

Z apelem o włączenie podstaw przedsiębiorczości do przedmiotów maturalnych zwróciła się do Ministerstwa Edukacji Narodowej Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan. Już teraz podkreśla się, że ma to służyć podniesieniu poziomu zajęć i przeszkoleniu nauczycieli wykładających podstawy przedsiębiorczości. Dzięki włączeniu podstaw przedsiębiorczości do przedmiotów maturalnych, uczelnie ekonomiczne będą musiały respektować wyniki tego egzaminu przy naborze na studia. Spekuluje się, że pierwszy egzamin z przedsiębiorczości ma odbyć się nie wcześniej niż za 7 lat.

Co więcej, Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje również od przyszłego roku wprowadzić do szkół ponadgimnazjalnych fakultatywne zajęcia z tzw. ekonomii w praktyce. Wielu ekspertów w dziedzinie ekonomii uważa, że przedmiot ten powinien być jednak obowiązkowy tłumacząc, że nie stać Polski na wypuszczanie ze szkół kolejnych pokoleń ekonomicznych analfabetów.

Tego wpisu nie można komentować